Beter Bed zit alweer flink boven het niveau van voor de coronapandemie, met dank aan e-commerce, groothandel en vernieuwde winkels. De omzet steeg vorig kwartaal met ruim 38%.
De prijsstijgingen verzacht
CEO John Kruijssen slaapt als een roos: “We hebben een sterke start gehad in 2022”, blikt de topman tevreden terug. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is de omzet met 38,6% gestegen naar 60,5 miljoen euro. De matrassenverkoper kreeg ruim 40% meer orders binnen en de omzet kwam ook al 10% hoger uit dan voor de coronapandemie.
Alle bedrijfsonderdelen deden het goed, maar e-commerce in het bijzonder. Ondertussen haalt Beter Bed al 21% van zijn omzet online, met dank aan recente verdere investeringen. “We zijn erin geslaagd de onevenwichtigheden in de toeleveringsketen en de prijsstijgingen te verzachten en hebben gezorgd voor een consistente prijs-kwaliteitverhouding, die door onze klanten zeer op prijs wordt gesteld”, stelt Kruijssen.
In de Benelux steeg de omzet met 38,5% en groeide de vergelijkbare orderontvangst met 43,7%, hoewel de Nederlandse winkels nog twee weken gesloten waren begin januari. Beter Bed zette mede daarom verder in op online, met nieuwe betaalmogelijkheden, snellere levering en ook specifieke training voor het winkelpersoneel.
Matrasabonnementen en slaapidentiteiten
Na testen in de flagshipstore in Groningen is nu ook de uitrol gestart van ‘Beter Slapen ID’, dat gepersonaliseerd matrasadvies geeft aan klanten. De tool is nu landelijk beschikbaar, in de rest van het jaar zullen nog meer winkels volgen.
Ook relatief nieuw zijn de groothandelsactiviteiten DBC en de leasingformule Leazzzy. Samen zijn beide met 40,6% gegroeid tot 4,1 miljoen euro ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, waarbij de groothandelsomzet met 75% steeg. Hoe veel mensen vandaag een matras huren via Leazzzy maakt het bedrijf niet bekend, alleen dat er elke maand abonnees bijkomen. Naast het leasen van boxsprings kunnen klanten nu ook een matrasabonnement aanvragen en in het tweede kwartaal volgen meer diensten.
Ondanks de stijgende grondstofprijzen, gelooft Beter Bed dat het dit jaar een stabiele brutomarge zal vasthouden. De beddenspecialist verhoogt tegelijk de investeringen om de ‘look & feel’ van bestaande winkels te updaten, Beter Slapen ID uit te rollen en de digitale capaciteiten verder uit te bouwen.