De warme zomer en de economische onzekerheid deden Beter Bed geen deugd. Vorig kwartaal daalde de omzet met 3,7%, na een sterke start van het jaar. De beddenspecialist zet nu in op nieuwe winkelconcepten.
Dip na sterke periode
Beter Bed had last van het warme zomerweer en het onzeker economisch klimaat afgelopen zomer. De omzet klokte in het derde kwartaal af op 54,4 miljoen euro, 3,7% lager dan een jaar eerder. Wel kreeg de beddengroep er nog marktaandeel bij (+9,6% in Nederland) en was de eerste helft van het jaar een succes. Over de eerste negen maanden steeg de omzet met 8,5%.
Onlineverkoop is wel al goed voor bijna 19% van alle omzet dit jaar, aangesterkt door een groei van 4,5% dit kwartaal. “Wij blijven onze propositie aanpassen en versterken, en wij zijn er trots op dat wij in de afgelopen drie jaar een gemiddelde omzetgroei van 10% hebben gerealiseerd, en 8,5% op jaarbasis. We zijn bezig met de volledige uitvoering van ons strategisch plan, en we hebben aanvullende financiering verzekerd om de verdere uitrol te ondersteunen”, zegt CEO John Kruijssen.
Stadswinkels en sensoren
Veel van dat strategisch plan gaat over het verbeteren van de winkelbeleving. Zo kunnen klanten ondertussen in 42 winkels hun lichaam laten scannen voor een persoonlijk ‘Beter Slapen ID’, een technologie die in het eerste kwartaal van 2023 overal moet zijn. Ook is de Nederlandse slaapdiscounter Beddenreus vernieuwd met een aangepast winkelconcept. De uitrol volgt in 2023. Voor Beter Bed ontwikkelde de holding dan weer een kleiner stadswinkelconcept. De eerste vestiging is te vinden in The Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam.
Van de rest van het jaar verwacht Kruijssen niet bijzonder veel goeds: hij verwacht dat de detailhandel verder zal worden beïnvloed door de hoge inflatie en de lage consumentenbestedingen, maar blijft vertrouwen in de positionering en het bedrijfsmodel van Beter Bed Holding voor de langere termijn.