In de eerste zes maanden van 2016 zijn zowel de omzet als de nettowinst van de Beter Bed Holding opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In de Duitstalige gebieden waren er wel minder positieve signalen.
Succesvolle nieuwe strategie
De totale omzet van de Beter Bed Holding steeg in de eerste helft van het jaar met 5,7% naar 196,7 miljoen euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,5%. De nettowinst steeg dan weer met 7,4% naar 8,4 miljoen euro. “De strategische keuze de onderneming uit te laten groeien tot een omnichannel retailer met een marketing- en reclamebeleid gericht op klanttevredenheid en innovatie werpt zijn vruchten af. Dit laat zich het duidelijkst zien in de Benelux”, aldus directievoorzitter Ton Anbeek.
In Nederland was er dan ook een groei van 18,9% en in België ging de omzet er zelfs met 29% op vooruit. Ook in Spanje (+13%) en Frankrijk (+63,6%) maakte de Beter Bed Holding een mooie sprong.
Duitsland blijft achter
In de Duitstalige gebieden waren de resultaten minder eenzijdig positief: in Oostenrijk was er wel sprake van een groei van 20,6 procent, maar in Duitsland daalde de omzet met 2,8% en in Zwitserland zelfs met 4,1%. De grote groei in Oostenrijk was bovendien te danken aan een groot aantal nieuwe winkels.
Volgens Beter Bed blijven de resultaten in de regio achter, omdat de nieuwe strategie daar nog niet is uitgevoerd, in tegenstelling tot in de Benelux. Binnenkort zouden ook Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk daar de vruchten van moeten plukken.
Beter Bed Holding heeft momenteel 1.176 winkels, 15 meer dan op het einde van 2015. Dat is vooral te danken aan de overname van het Zweedse Sängjätten, dat op zijn eentje 16 nieuwe winkels toevoegde aan de groep.