Status-quo in dalende meubelmarkt
IKEA France heeft er een bevredigend boekjaar opzitten: na de allereerste omzetdaling in 2012-2013 (-4,3%), eindigt de groep 2013-2014 (tot en met eind augustus) op hetzelfde niveau van 2,38 miljard euro.
In de wetenschap dat de Franse meubelmarkt tijdens de eerste jaarhelft van 2014 een daling kende met -2,5% (na de -2,9% in 2013) is dat een meer dan behoorlijk resultaat. “Gezien de huidige context ben ik vrij tevreden”, zegt Stefan Vanoverbeke, die dankzij prijsverlagingen zo’n 2% meer klanten over de vloer kreeg.
IKEA heeft in Frankrijk nu een marktaandeel van 17,9% (stabiel) maar de verkoop online “gaat er met dubbele cijfers op vooruit”, aldus nog onze landgenoot, die voorspelt dat online binnen de vijf jaar 10% van de omzet zal genereren.
Ambitieuze toekomstplannen
Winstcijfers geeft Vanoverbeke niet (IKEA is niet beursgenoteerd, dus is het bedrijf dat ook niet verplicht), maar hij spreekt wel van een “verbetering van de nettowinst dit jaar”. En dat “geeft ons vertrouwen om te investeren”.
Het voorbije boekjaar opende IKEA zijn dertigste Franse woonwinkel in Clermont-Ferrand (foto) en in 2015 krijgen ook Mulhouse en Bayonne hun eigen IKEA. “Tegen 2017 zullen we alles samen zeven nieuwe winkels openen”, zegt Vanoverbeke, die tegen 2020 veertig woonwinkels wil in Frankrijk, goed voor een marktaandeel van 20%. Alleen al voor de periode 2013-2016 gaat het om een budget van 600 miljoen euro.
De eerstkomende maanden wil de topman ook het click&collect-systeem (dat nu met succes wordt uitgetest in de vestiging in Montpellier) introduceren in een vijftal nieuwe winkels alvorens het te veralgemenen. En op termijn droomt Vanoverbeke zelfs van een binnenstadswinkel in Parijs…