Terwijl Blokker Holding ondanks een megaverlies de eerste voorzichtige tekenen van herstel ziet, overheerst bij waarnemers toch scepsis over de overlevingskansen. En wie geeft nog een cent voor de Belgische activiteiten?
Dubbeltje op z’n kant
Ook het boekjaar 2018 zal Blokker Holding afsluiten met stevig verlies, maar toch bevestigen de aandeelhouders hun geloof in de strategie en in de toekomst. Ze blijven het bedrijf dus geld toeschieten. Véél geld. Maar hoe lang nog? Is de licht positieve trend voor Blokker Nederland in het laatste kwartaal voldoende reden om te geloven in een redding?
Zowel hoogleraar Cor Molenaar als marketingadviseur Paul Moers menen dat Blokker de juiste strategische keuzes maakt en binnen enkele jaren weer winstgevend kan worden. Niet iedereen is het daarmee eens. “Het wordt heel moeilijk voor Blokker,” verklaart Kitty Koelemeijer van de Nijenrode University aan de NOS. Ook retailexpert Frank Quix van Q&A is duidelijk: “Het wordt een dubbeltje op zijn kant.” Dat het bedrijf geen enkele toelichting wil geven bij de cijfers, verhoogt het vertrouwen niet. Dat er geen details worden gegeven over de situatie in België, roept eveneens vragen op.
“Niet één Belgische Blokker draait winst”
Retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail uit sterke twijfels over de toekomst van Blokker Holding. “Je kunt je vragen stellen over de bestuurbaarheid van het bedrijf. Na het recente vertrek van de CEO van de holding én de CEO van België, en ook met het nakende vertrek van CFO Jeroen Visser in het achterhoofd, kan je wel spreken van een ware onthoofding. Met Michiel Witteveen moest het concern hals over kop een waarnemend CEO aanstellen.” En dat op een moment dat het bedrijf juist sterk leiderschap nodig heeft.
Bovendien blijft de retailgroep zitten met een veel te groot winkelpark. “Minstens 40% van de Blokkerwinkels moet dicht. En er is het probleem Xenos: de beste panden werden verkocht aan Casa, Blokker Holding blijft met de rotzooi achter. Daar geraken ze nooit vanaf.” Wat te denken van België? Over de resultaten van de eerste omgebouwde Belgische winkels blijft het erg stil. “Ik denk niet dat er ook maar één Belgische Blokkerwinkel is die winst draait. Ik vrees het ergste…”
Kortom, we zien het begin van het einde? “Op een bepaald moment zal het geld op zijn. Als het management de tanker niet snel gekeerd krijgt, zullen ook de banken afhaken. De pijn van Blokker is de pijn van veel retailers die decennialang een succesvolle copy/paste strategie voerden met standaardproducten. Vandaag ontbreekt het hen aan onderscheidend vermogen. De transparantie van online heeft hen genekt, de e-commercetrein hebben ze gemist. Vandaag verwachten consumenten geen standaardformule maar een aanbod op maat.”