Het Amerikaanse internetplatform eBay heeft Amazon voor de rechter gedaagd omdat dat bedrijf op een slinkse manier probeert professionele verkopers weg te kapen. Eerder deze maand had de gewezen veilingsite zijn grote concurrent nog in gebreke gesteld.
“Systematisch en gecoördineerd”
Volgens eBay, bij ons vooral bekend als veilingsite, zou het bedrijf van Jeff Bezos al jaren topverkopers benaderen die hun goederen via eBay aanbieden. Dat gebeurt “systematisch en gecoördineerd” via het interne messaging systeem (een soort van intern e-mailsysteem, zeg maar) dat de eBay-handelaars gebruiken om met elkaar en het platform te communiceren. Het platform heeft naar eigen zeggen een duizendtal boodschappen van vijftig verschillende ‘sales representatives’ gevonden, waaruit blijkt dat die Amazon-medewerkers handelaars proberen te overtuigen om eBay de rug toe te keren en de overstap te maken naar de marktplaats van Amazon.
Om te vermijden dat eBay de bewuste boodschappen zou onderscheppen, wordt de Amazon-merknaam systematisch geschreven met streepjes (‘A-m-a-z-o-n’) of puntjes (‘A.m.a.z.o.n’), zo blijkt uit het dossier dat eBay heeft ingediend bij de rechtbank van Santa Clara. Volgens de Wall Street Journal, die een kopie heeft kunnen inkijken, bleef de praktijk niet enkel beperkt tot de Verenigde Staten: ook in Frankrijk, Spanje, Italië, Australië en Singapore zou Amazon er zich schuldig aan maken.
Voor eBay vormt dat het ultieme bewijs dat hier sprake is van een “systematische en gecoördineerde inspanning om te infiltreren in het eBay-platform en dat te gebruiken om de beste handelaars naar Amazon te lokken”. Het kan niet anders of de hoofdzetel moet hiervan op de hoogte zijn, zo klinkt het nog. Amazon heeft nog niet gereageerd op de beschuldigingen.