Al zeven nieuwe winkels dit jaar
“We hebben dit jaar al zeven winkels geopend in België en er zitten er nog twintig in de pijplijn. Op termijn ben ik ervan overtuigd dat er bij jullie plaats is voor meer dan honderd winkels“, zegt voorzitter Ronald Van der Mark.
Action is daarvoor op zoek naar B- en C-locaties: plaatsen die goed bereikbaar zijn en voldoende parkeergelegenheid hebben, het liefst in de buurt van supermarkten en vooral op plekken waar veel volk voorbijkomt. De winkels van Action zijn gemiddeld 800 m² groot.
De crisis legt Action alvast geen windeieren. In 2010 boekte de keten een omzet van 700 miljoen euro. “Vorig jaar groeiden de resultaten met twee cijfers”, zegt gedelegeerd-bestuurder Johan Pardoel, echter zonder meer in detail te gaan.
“De Aldi van de non-food”
Action wordt wel eens “de Aldi van de non-food” genoemd. Johan Pardoel werkte jarenlang voor die Duitse discounter en is dus goed geplaatst om de parallellen tussen beide ketens in te schatten: “Net als Aldi hebben we ons duidelijk aan de onderkant van de markt gepositioneerd en letten we op de kosten.
Onze winkelinrichting is ook heel functioneel en netjes, zonder versieringen en muziek. We verschillen wel in het verrassingseffect: Aldi heeft een vast assortiment. Ons assortiment is maar voor 30 tot 35 procent vast, de rest wisselt bijna wekelijks. Elke week komen er 100 tot 150 nieuwe producten binnen.”
Nieuw distributiecentrum
Action telt vandaag 283 winkels, waarvan 241 in Nederland (“daar is nog plaats om te groeien”), 38 in ons land en 4 in Duitsland. Op termijn willen de Nederlanders ook naar Frankrijk trekken. De groep telt inmiddels ruim 8.500 medewerkers, van wie 400 in ons land.
Om de expansie aan te kunnen, overweegt Action de bouw van een tweede logistiek platform in Belgisch of Nederlands Limburg. Het huidige ligt immers ten noorden van Amsterdam, wat niet ideaal is voor een verdere uitbreiding in het zuiden. Verder sluit de huidige eigenaar – private-equitygroep 3i – een beursgang niet uit.