Met een geactualiseerde merkidentiteit en een nieuw winkelconcept wil Standaard Boekhandel één groot nieuw verhaal schrijven. Na een test in Maasmechelen pakt de retailer uit met een volwaardige flagshipstore in Gent.
Opfrissing
“We hebben een sterk merk, dat top of mind is in Vlaanderen. Consumenten zien Standaard Boekhandel als eerlijk en betrouwbaar. Dat is mede te danken aan onze lokale verankering,” zegt product- en marketingdirecteur Karen Vanstaen. “Maar jongeren zien ons niet echt als cool, modern, avontuurlijk of mee met de tijd. Ook een deel van het winkelpark is wat verouderd. We willen nu één groot nieuw verhaal schrijven.”
Standaard Boekhandel luisterde het afgelopen jaar goed naar zijn klanten en analyseerde de evoluties in de retailwereld. De inzichten kregen vorm in een eerste, kleine testwinkel die eind maart de deuren opende in winkelcentrum M2 in Maasmechelen. Vandaag volgt een volwaardige winkel op de Kouter in Gent. Een opvallende verandering: het vertrouwde logo kreeg een opfrissing. “Dat mocht ook wel, na veertig jaar… Aan de iconische uil wilden we niet te veel raken. Hij kreeg sprekende ogen en wat fellere kleuren. Centraal in het logo staat het open boek: Standaard Boekhandel is er voor iedereen, en is als omnichannelretailer altijd open.”
Huiselijk en hedendaags
Ook in het assortiment en in het winkelconcept neemt het boek weer nadrukkelijker zijn centrale plaats in, zowel in de etalage als op de tafels in de winkel. Standaard Boekhandel koos voor een warme, huiselijke, hedendaagse stijl. We zien een tafeltje met zeteltje, lamp en planten in het uitstalraam, maar ook prominente beeldschermen, vooraan en achter de kassa: de retailer omarmt het digitale.
Van een revolutie is geen sprake, wel heeft de retailer meer aandacht voor beleving. “We kozen voor rustige materialen en lichte kleuren, zodat alle aandacht naar de producten gaat. De ronde tafels nodigen uit om er omheen te lopen, op ontdekkingstocht te gaan in het aanbod. De verschillende afdelingen worden duidelijker aangegeven.” Nieuw is het kassameubel met afgeronde vormen. “Dat meubel mag geen barrière zijn, we zetten in op nabijheid tussen onze medewerkers en onze klanten.”
Consistent merkbeeld
De krachtlijnen in het assortiment: lezen, leren, geven en beleven. In de winkel krijgen e-books en e-readers volop ruimte: ze lopen erg goed. De kleinere winkel in Maasmechelen heeft geen afdeling voor jongvolwassenen, die is er wel in Gent. Ook Bongobons, spelletjes en papierwaren blijven belangrijk. Pers (kranten en magazines) en lotto spelen vooral in de dorpskernen hun rol: vaak is de krantenwinkel daar al verdwenen.
De eerste reacties zijn positief, zegt Vanstaen: “Klanten waarderen de helderheid, de rust en de frisheid. Ook onze zelfstandige uitbaters zijn enthousiast.” Dit jaar opent Standaard Boekhandel drie nieuwe winkels: na M2 en Gent volgt ook nog Kortrijk, eind juni. Daarnaast krijgen een veertigtal winkels een “light” remodeling met een aangepaste etalage, merkidentiteit, categorie-aanduiding en kassameubel. “Volgend jaar gaan we verder met de uitrol, voor een consistent merkbeeld. We willen het marktleiderschap blijven claimen, onze positie versterken en nieuwe klanten aantrekken, vooral jongeren en gezinnen. We hebben nu een zeer vrouwelijk en 35+-publiek. Dat willen we breder trekken.”