Pharmapets, een Belgische webshop voor dierenvoeding en -verzorging, schrijft een onwaarschijnlijk succesverhaal: dankzij de focus op diensten zal de omzet de komende jaren groeien van 40 naar 170 miljoen euro. Bijkomende overnames in Europa staan op de planning.
Grote ambities
In december 2019 kondigde ondernemer Sven De Waele aan dat Pharmapets de omzet zou verdubbelen. Die belofte heeft het e-commercebedrijf wel degelijk waargemaakt. Meer zelfs: intussen ligt de lat nog een pak hoger. “In 2020 realiseerden we een omzet van 7,5 miljoen, vandaag is dat al meer dan 40 miljoen. Met minder dan twintig mensen… We zijn nu actief in België, Nederland en Frankrijk en we bekijken overnamemogelijkheden in Spanje en Portugal. We plannen ook om te starten in Duitsland en Oostenrijk. Tegen 2025-26 willen we naar 150 à 170 miljoen euro…” Hoe hij dat gaat doen, vertelt hij op de RetailDetail Day op 22 september.
Het succesrecept? Pharmapets zet de stap van een puur transactionele naar een relationele aanpak. “We evolueren van pure e-commerce naar een platformmodel, waarbij we niet enkel producten aanbieden, maar ook een boel bijkomende diensten: klanten kunnen makkelijk de dierenarts raadplegen, een gepersonaliseerd gezondheidsplan aanvragen… We merken dat we daardoor de klantretentie fors verhogen: voor een klant die na de eerste aankoop in contact treedt met de dierenarts, ligt de retentie wel 40% hoger.”
Hoge conversieratio’s
Een belangrijke factor is de geloofwaardigheid van de dierenarts: die boezemt vertrouwen in. Klanten volgen het advies, bijvoorbeeld wanneer de arts het huismerk van Pharmapets aanbeveelt. “Voor ons lag de focus van bij de start op diensten, vooral dan in de verzorgende en medische sfeer: mijn vrouw Valerie Vanderlinden is dierenarts. Intussen hebben we al vier dierenartsen aan boord. Niemand anders in Europa is daarmee bezig.”
Pharmapets startte intussen ook met een abonnementsformule in Vlaanderen. “Op 10 weken tijd verkochten we al 700 abonnementen, en 30% van die abonnees had nog nooit bij ons gekocht. In amper drie weken kregen we al meer dan 100 aanvragen voor een gepersonaliseerd Vet Pet Plan. We zitten aan fenomenale conversieratio’s: boven de 10%. Je zal ver mogen zoeken om een webshop te vinden die meer dan 10% conversie haalt…”
Kapitaalronde
Differentiatie, slimme keuzes maken, dat is waar het om draait voor Pharmapets. “We focussen op drie à vier zaken waarin we echt het verschil willen maken. We hebben grote internationale concurrenten. Je wil niet de tiende speler in petfood zijn, het is ook niet onze ambitie om de snelste te zijn in bezorging. Dat zijn gevechten die we niet kunnen winnen,” zegt De Waele.
Wat er in de nabije toekomst op de planning staat? “We zijn nu bezig met een kapitaalronde, om enerzijds onze posities op bestaande markten nog te versterken, anderzijds om verdere overnames te doen in de grotere Europese landen. Ik denk dat we uitgroeien tot één van de grootste e-commerceverhalen van België.”
Van startup naar scale-up
Meer over het succesverhaal van Pharmapets hoor je op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 22 september in Antwerpen. Sven De Waele betreedt er het podium in het gezelschap van Igor Corvers van Adobe, de IT-partner van het e-commercebedrijf.
“Pharmapets is een mooi voorbeeld van hoe je de stap zet van startup naar scale-up”, zegt hij. “Hoe ga je om met een groeiende klantendatabase, met retentie, met abonnementsmodellen, met externe marktplaatsen… Hoe pak je de customer journey aan? Hoe maak je daar een echte ervaring van? Het verhaal van Pharmapets toont hoe je dat kan bereiken zonder offlinekanaal. Wij leveren daarvoor het technisch platform.”
De RetailDetail Day brengt verder inspirerende marketingverhalen van retailers als Izy Coffee, Lucien, Orac Decor, Lab9, Andy en Maasmechelen Village. Meer info en tickets via de knop hieronder.