Miniso, bekend van zijn Hello Kitty-producten, boekte afgelopen jaar een recordomzet van omgerekend 3,4 miljard euro. Het Chinese retailmerk opende in één jaar tijd liefst 1.200 nieuwe winkels.
“Super brand” in wording
In China groeide de omzet van Miniso met 10,9%, voortbouwend op al een sterke stijging van 36,2% in het voorgaande jaar. Buiten China presteerde het bedrijf zelfs nog beter, met een omzetstijging van 41,9%. Buitenlandse markten waren in het afgelopen jaar goed voor 39,4% van de totale groepsomzet. De ambitieuze expansie (het aantal vestigingen buiten China oversteeg intussen denbsp;3.000) onderstreept het streven van het bedrijf om uit te groeien tot een “super brand” in de wereldwijde retail.
De brutowinst steeg vorig jaar met 34% naar 1,5 miljard euro, terwijl de operationele winst met 17,6% toenam tot 670 miljoen euro. Financieel directeur Eason Zhang wijst erop dat de brutomarge inmiddels acht kwartalen op rij is verbeterd.
Tegen zo’n achtergrond heeft Zhang er ook alle vertrouwen in dat Miniso de groeidoelstellingen zal blijven halen. Dit jaar zet de keten vooral in op verdere optimalisatie van de omzet per winkel, door de winkelinrichting en het assortiment te verbeteren. Tegelijkertijd streeft Miniso naar een hoger rendement per winkel door scherpere kosten- en margebeheersing.