De winkels van Maxi Toys worden (dan toch) King Jouet. De Franse groep, die de winkels in 2020 overnam, investeert tien miljoen euro in de naamswijziging en nieuwe voorraden.
Naar Zwitsers voorbeeld
In 2020 nam King Jouet het kwakkelende Maxi Toys in België over voor 2,5 miljoen euro. Oorspronkelijk zou de merknaam blijven bestaan, maar daar komt nu toch verandering in: de Franse eigenaar pompt nog eens 1,7 miljoen euro in de merkverandering (70.000 à 80.000 euro per vestiging) en voorziet 6,5 tot 8,5 miljoen euro cashflow voor een jaar lang nieuwe voorraden.
King Jouet erkent dat “elke markt zijn specifieke kenmerken heeft en het merk nog niet erg bekend is in België”, maar verkiest toch de slagkracht van de internationale groepsnaam. In Zwitserland is het gelukt om de naam te veranderen, dus moet dat ook in België kunnen, redeneert de groep. Naast de 22 verkooppunten in België nam de groep in 2020 ook 95 winkels over in Frankrijk en in 2021 zes in Zwitserland.
Mid- en high-end
De positionering wordt anders dan die van Maxi Toys: er komt een onlineplatform en de keten mikt op internationale merken en mid– en high-end producten. De medewerkers horen bovendien te adviseren en echte dienstverlening aan te bieden. “Concreet wil de King Jouet-groep de overgenomen winkels wapenen met kennis en vaardigheden, dankzij teams die zich lokaal kunnen aanpassen”, zegt algemeen directeur Philippe Gueydon.
Zo streeft King Jouet naar een jaarlijkse omzetgroei tussen 5 en 10%. In de komende drie jaar wil de formule bovendien één of twee nieuwe winkels per jaar openen om het marktaandeel te vergroten. Eén nieuwe opening is al voorzien in 2024.