Lego verkocht vorig jaar 2% meer. Toch jubelt de speelgoedfabrikant om dat bescheiden cijfer, aangezien 2023 een “uitzonderlijk slecht speelgoedjaar” was.
Meer dan duizend winkels
“2023 was de meest negatieve speelgoedmarkt in meer dan 15 jaar”, beweert CEO Niels B. Christiansen. De topman is daarom blij met de 2% omzetgroei naar 65,9 miljard Deense kronen (8,8 miljard euro). Het merk overtrof de markt aanzienlijk, vergrootte zijn marktaandeel en zag een sterk momentum in het laatste kwartaal. De rechtstreekse verkopen aan consumenten, via eigen winkels en online, steeg met 4%.
Het bedrijfsresultaat daalde met 5% naar 17,1 miljard kroon (2,3 miljard euro), vooral als gevolg van extra investeringen. In 2023 opende Lego 147 nieuwe winkels, waarmee het wereldwijde totaal op 1.031 komt. Het bedrijf gaf vorig jaar ook 60% meer uit aan milieu-initiatieven. Het speelgoedmerk lanceerde bovendien een nieuw lidmaatschapsprogramma, Lego Insiders. Net als in voorgaande jaren vormden nieuwe producten ongeveer 50% van het portfolio.