(Update) Speelgoedketen King Jouet groeit en wint marktaandeel in België. Een belangrijke groeipijler is het aanbod speelgoed voor volwassenen, dat straks 15% van de omzet zal vertegenwoordigen. Toch moet de retailer ook winkels sluiten.
Sterke septembermaand
Met een groei van 0,6% doet King Jouet het beter dan de markt: tegen eind december zal de marktaandeelwinst 0,3% bedragen. In september was er zelfs een omzetgroei van 6,5%, meldt directeur Pierre Chalmandrier van de King Jouet-groep: “De cijfers laten duidelijk zien dat we erin slagen de aandacht van de consument te trekken, ondanks de economische en sectorale uitdagingen.” Hij verwacht ook veel van Black Friday.
De speelgoedketen vernieuwt zijn winkels grondig, werkt aan de beschikbaarheid van de producten, verhoogde het communicatiebudget met 20% en breidt het assortiment “Kidults”-producten verder uit. Speelgoed voor volwassenen met een passie voor verzamelingen is een van de belangrijkste groeipijlers geworden voor de retailer, die er in 2025 15% van zijn totale verkoop uit wil halen, tegen 12% vandaag.
Krimpende markt
Toch is het niet allemaal goed nieuws bij de speelgoedketen: de winkel in Jemeppe-sur-Sambre zal volgend jaar sluiten, twee andere winkels, waaronder Moeskroen, zullen verhuizen. Na een sterke septembermaand zag de retailer in oktober de omzet met meer dan 10% dalen. Toch blijft Chalmandrier positief: “Over de eerste tien maanden van het jaar kromp de Belgische speelgoedmarkt met 3,4%, terwijl wij slechts 1% verloren”, zegt hij aan L’Echo.
King Jouet betrad de Belgische markt in 2020, na de overname van Maxi Toys. Vandaag heeft de retailer 23 winkels in Brussel en Wallonië. De groep is ook actief in Frankrijk en Zwitserland.