Decathlon heeft een Retail Lab geopend nabij Madrid: de winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.
Meer presentatie
Al in 2020 opende Decathlon een eerste labowinkel, Decathlon X, bij zijn Franse hoofdkantoor in Villeneuve d’Ascq. Inmiddels heeft outdoorretailer Alltricks die locatie overgenomen en verlegde Decathlon zijn speelterrein naar San Fernando de Henares, aan de rand van Madrid. Het nieuwe Retail Lab is dit keer een bestaande winkel, om de experimenten nog echter te maken.
Opvallend is alvast de grotere nadruk op productpresentatie, meldt Républik Retail. Etalagestands, mannequins en schermen doorbreken de klassieke winkelindeling met hoge rekken vol producten. In de rekken gaat ook meer aandacht naar de technische kwaliteiten van producten, zoals de zolen van hardloopschoenen. De verschillende sporten worden bovendien gepresenteerd als een soort shop-in-shops, eerder dan als een aaneenschakeling van gangen.
Zelf aan de slag
Op technologisch vlak zet Decathlon Retail Lab sterk in op RFID. Klanten kunnen de eigenschappen van twee schoenmodellen bijvoorbeeld met elkaar vergelijken dankzij RFID-chips op de producten. Zet de schoenen naast elkaar op en hun kenmerken verschijnen op schermen. RFID maakt ook het afhaalproces handiger: klanten kunnen zelfstandig hun pakketjes ophalen in een aparte zone. Ze nemen gewoon de bestelling met het juiste nummer uit het rek, terwijl de RFID-poortjes garanderen dat er niks fout gaat.
Afrekenen kan aan de RFID-kassa’s, waar het Scan&Go-zelfscansysteem is vereenvoudigd. Klanten hoeven er geen app meer voor te downloaden, enkel QR-codes aan de ingang en uitgang te scannen. Over scannen gesproken: in de winkel is nog een scanner voor schoenmaten en een (tijdelijke) bodyscanner aanwezig. Verder is een hele sectie met tweedehands en verhuur, naast een funzone met een multisportsimulator. Die was al een succes in Japan, aldus Républik Retail, maar nu kunnen klanten hun prestaties ook gaan vergelijken met anderen wereldwijd. Het voordeel voor Decathlon? Dat krijgt er weer een heleboel klantendata bij.
Focus op klantenreis
Het is geen toeval dat de ‘flow’ en het klantenparcours zoveel aandacht krijgt in het Lab. Decathlon heeft de klantenreis van bezoekers achttien maanden lang in kaart laten brengen en puurde er een volledig herziene retailstrategie uit. Decathlon deed zelfs onderzoek naar waarom mensen sport doen, de verschillende motivaties en dus klantenprofielen.
Je ontdekt de verschillende bevindingen hieronder: