De Britse popcultuurketen HMV opende donderdagochtend zijn eerste Belgische vestiging in Wijnegem. Vrijdag heropent ook het vlaggenschip aan Oxford Street (Londen). In april komt de keten ook naar City2 in Brussel.
K-Pop en vinyl
Donderdagochtend opende HMV zijn eerste winkel op het Europese continent, in winkelcentrum Wijnegem Shop Eat Enjoy. Hier vinden shoppers een aanbod van wel 10.000 items, waarin wekelijks nieuwigheden te ontdekken zijn. 50% van het aanbod is popcultuur: poppetjes, mokken, lampjes en andere hebbedingen van Marvel, Funko en Kenjiland tot K-Pop. Véél K-Pop: “We hebben het grootste aanbod van het land”, weet retailmanager Marc Renier.
Ook T-shirts van rockgroepen zijn er bij de vleet, maar afgaande op de belangstelling van de eerste bezoekers, scoort de keten vooral met zijn uitgebreide aanbod vinylplaten. Twee lp’s voor vijftig euro: dat is een scherpe prijs. Wel komen nieuwigheden zoals Hackney Diamonds van The Rolling Stones of de heruitgave van de beroemde rode en blauwe verzamelalbums van The Beatles aan fors hogere bedragen.
Brussel volgt
Wijnegem is slechts een begin: de retailer plant immers een heus Europees offensief. Als alles goed gaat, opent de tweede Belgische vestiging in april volgend jaar, in winkelcentrum City2 in Brussel. Die winkel zal dubbel zo groot zijn als de vestiging in Wijnegem.
Vrijdag heropent de keten bovendien zijn beroemde Londense vlaggenschip op Oxford Street, na een afwezigheid van vier jaar. In die winkel van 1.000 m² over drie verdiepingen vinden klanten wel meer dan 20.000 vinylalbums, zowat 4.000 popcultuuritems, en ook een ruim aanbod cd’s, dvd’s en muziekelektronica. De retailer organiseert er bovendien concerten.