Wie sport wordt beloond bij Decathlon. De sportieve retailer koppelt zijn getrouwheidsprogramma aan de sportapps van klanten, zoals Strava, en krijgt zo ook een schat aan informatie over hun gedrag.
Bonuspunten voor sporters
Decathlon voegt een bijzondere feature toe aan zijn loyaltyprogramma: consumenten kunnen de retailer voortaan toegang geven tot hun sportapps, zoals Strava of Komoot. Waarom ze dat zouden doen? De retailer geeft voortaan korting aan wie elke week minstens één uur sport. Klanten krijgen bonuspunten op hun ledenkaart, die ze kunnen omzetten in een kortingbon of andere voordelen.
“Eén uur sporten in een week levert 100 punten op. Zodra je 3.000 punten hebt, kan je je punten verzilveren”, aldus Decathlon. Die punten kunnen zich naar keuze vertalen in korting bij Decathlon zelf of bij een reeks partners, zoals Decathlon Travel of fitnessketens. In België lopen nog gesprekken met een aantal mogelijke partners, vertelt woordvoerster Julie Nevejans. Ook aan sportieve goede doelen kunnen klanten hun punten schenken.
Op het lijf geschreven personalisatie
Decathlon wil met het programma mensen aanmoedigen om te sporten, ook zij die weinig of nooit aan sport doen. Zelf krijgt de keten in ruil bijzonder veel inzicht in het sportieve gedrag van haar klanten: waar, wanneer en hoeveel sporten ze effectief? Welke activiteiten zijn populair in welke regio’s? Het maakt verdere personalisatie van het aanbod mogelijk, zoals ook Nike ondervond met de eigen Run- en Training Club-apps.
Nike gebruikt de informatie voor verregaande personalisatie, onder meer om te bepalen waar nieuwe winkels te openen en met welk assortiment. Het sneakermerk kan uit de data zelfs afleiden of iemands sportschoenen wellicht bijna versleten zijn en het dus tijd wordt om een gepersonaliseerde aanbieding te sturen voor een nieuw, op de klant zijn lijf geschreven paar. Of Decathlon zo ver wil gaan, weet Nevejans niet. Wel dat de behoeften van de klanten kennen helpt om betere service te bieden. “We willen altijd zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de behoeften van onze klanten”, aldus de woordvoerster.