Na sportmateriaal verhuurt Decathlon nu ook kampeermateriaal: de sportwinkelketen lanceert de dienst met een pop-up in het station van Leuven, tijdens Rock Werchter, om te helpen in de strijd tegen achtergelaten tenten op festivalcampings.
Online te huur
Decathlon hoopt met de nieuwe service de afvalberg op festivalcampings te verkleinen. De consument is er klaar voor, denkt de keten: 68% van de Belgen die deze zomer een festival zullen bezoeken, is geïnteresseerd in een verhuurdienst voor tenten en kampeermateriaal, blijkt uit een enquête bij duizend Belgen.
Festivalgangers kunnen vanaf deze maand online een kampeerpakket huren. Een basispakket met een tent en matras kost 16 euro per dag, voor een luxepakket met een tent, twee matrassen, twee slaapzakken, een tafel, twee stoeltjes en een lampje betaal je 32 euro per dag.
Van bezit naar gebruik
De eerste test lanceert Decathlon tijdens Rock Werchter eind deze maand. Festivalgangers kunnen hun festivalpakket afhalen en weer binnenbrengen aan een stand in het station van Leuven. Voor andere festivals kunnen mensen terecht in een Decathlon-winkel naar keuze. Al het kampeermateriaal wordt in het distributiecentrum in Willebroek nagekeken en schoongemaakt voor verdere verhuur.
“Door tenten en festivalpakketten aan voordelige tarieven te verhuren, spelen we als sportwinkelketen niet alleen in op een shift van bezit naar gebruik bij jongeren, maar willen we festivalgangers ook opnieuw verantwoordelijkheidszin bijbrengen over hun spullen. We hopen dat deze eerste test aanslaat bij het festivalpubliek,” zegt Quentin Goffart, verantwoordelijke verhuur bij Decathlon België.
Nieuwe retailmodellen
Het is niet de eerste keer dat Decathlon in de verhuurmarkt stapt. In 2020 lanceerde de keten een fietsenverhuurdienst in Parijs en Lyon. Later volgde een verhuurdienst voor skimateriaal, en dit voorjaar lanceerde de keten een verhuurdienst voor sportmateriaal, van padelrackets over opblaasbare kajaks tot hometrainers.
De winkelketen speelt hiermee in op wijzigend consumentengedrag. Ook ontwikkelt de retailer nieuwe zakenmodellen die het klassieke retailmodel actualiseren: denk aan de stap naar tweedehandsverkoop of de lancering van een online marktplaats waar ook externe merken en verkooppartners hun producten aanbieden.