Een kinderfiets is snel te klein, dus waarom zou je er dan een kopen? Je kan beter huren, redeneert Decathlon: zo heb je altijd een fiets op maat van je kind. De Franse keten lanceert dan ook een abonnementsformule (en weet goed waarom…)
Eerste langetermijnverhuur
53 fietsmodellen die in de winkels worden verkocht, kunnen voortaan ook gehuurd worden. Zo wil de sportwinkelketen ouders een fiets bieden die meegroeit met hun kind, zodat ze niet regelmatig een nieuwe fiets moeten kopen.
Abonnees kunnen om de drie maanden van fiets wisselen. De prijzen variëren van 3 euro per maand voor een loopfiets tot 22 euro voor een stadsfiets voor een tiener. Binnen het fietsabonnement valt een inspectie na zes maanden en een dekking voor accidentele schade, zoals lekke banden of een gebroken derailleur bij een val. Medewerkers van Decathlon horen ook steeds advies te geven bij de keuze.
Decathlon zet volop in op “nieuwe manieren van consuminderen”, door het accent te verschuiven van aankoop naar gebruik. Eerder was het al mogelijk sportmateriaal te huren, van skischoenen tot kajaks, maar nu stapt de Franse keten voor het eerst in langetermijnverhuur. Ook op tweedehandsverkoop zet Decathlon in. Ook voor de keten zelf zit er uiteraard een positief kantje aan het verhaal: abonnementen zorgen immers, in tegenstelling tot (eenmalige) aankopen, voor een continue en voorspelbare inkomstenstroom.