Na een eigen winkel in Londen krijgt Van Rysel ook eigen conceptwinkels in Brussel en Rijsel. Premiumfietsen zijn in zwang, ook bij Decathlon.
Voorkeur voor premium
Van Rysel, het premiummerk voor racefietsen van Decathlon, leidt steeds meer een eigen leven. De vraag is groot en het label zou al meeconcurreren met gerenommeerde wielermerken, zegt de sportretailer op fietsbeurs Velofollies aan De Standaard. Er komen daarom ook eigen winkels in Brussel en Rijsel, de geboortestad van het merk. Vorig jaar kreeg Londen de primeur, in de vorm van een eigen shop-in-shop binnen de Decathlon-vestiging van Surrey Quays.
Premiumfietsen winnen aan populariteit, nu consumenten steeds meer geld uitgeven aan kwalitatievere fietsen. Zeker Belgen hebben hun fietsen graag duur, zo blijkt. Dat is net zoals bij hun auto’s mede te danken aan het feit dat hun werkgever vaak betaalt of dat ze die leasen. Volgens sectorvereniging Traxxio geven Belgen gemiddeld 3.900 euro uit aan een elektrische fiets en 1.557 euro aan een niet-gemotoriseerde tweewieler.
Omdat die duurdere fietsen meer uitleg en service vergen, kopen Belgen ze opvallend genoeg minder online en steeds meer in gespecialiseerde winkels. In 2019 werd 57% van de fietsen in een speciaalzaak gekocht, in 2023 was dat 69%. Al kan dat ook met de opkomst en toenemende consolidatie van grote ketens te maken hebben, die zich met name specialiseren in leasingformules voor werknemers.