De inflatie, het slechte zomerweer en een gebrek aan hypes hebben een daling van de speelgoedverkoop veroorzaakt in België. Tegelijk blijft de tweedehandsmarkt groeien. Toch rekent de sector op een goed eindejaar.
Minder impulsaankopen
Van september 2022 tot en met augustus van dit jaar kochten Belgen voor 198 miljoen euro aan speelgoed, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Circana. Dat is een daling met zowat 9% in vergelijking met een jaar eerder. Een veelheid aan factoren is verantwoordelijk voor die zwakkere cijfers.
Een terugval was sowieso verwacht na de pieken tijdens de lockdowns in 2020 en 2021. Gezinnen beknibbelden ook op hun budget als gevolg van de hoge inflatie. Het slechte zomerweer deed de verkoop van buitenspeelgoed met 20% terugvallen. Er was dit jaar bovendien geen echte “speelplaatshype”: daardoor daalden impulsaankopen onder de tien euro met 13%. Fabrikanten lanceerden ook minder nieuwigheden. De tweedehandsmarkt blijft groeien, al is ze nog klein.
Hoopvol
Opmerkelijke hits dit jaar waren de producten van Gabby’s Poppenhuis, bekend van Netflix en al meteen goed voor een omzet van meer dan een miljoen euro. Lego Icons bewijst dat ook een iets ouder publiek met de blokken blijft spelen. Ook Disney, Lego Star Wars en de knuffels van Squishmallows doen het erg goed.
Voor het najaar rekent de speelgoedsector op betere cijfers. Een hoopvolle graadmeter is de sterke terug-naar-school-verkoop. “De ervaring leert ons dat wanneer de verkoop van schoolgerief in augustus en september goed draait, we daarna mooie cijfers optekenen met Sinterklaas. En het schoolgerief marcheerde goed. Het ziet er dus goed uit”, zegt Geert Vanhalst, zaakvoerder van Supra Bazar, aan Gazet Van Antwerpen.