Met de opening van een vlaggenschipwinkel in het centrum van Brussel zet de Belgische producent van geconnecteerde e-bikes Cowboy een nieuwe stap in zijn omnichannelstrategie. De startup wil volgend jaar uit de rode cijfers geraken.
Proefritten en events
Slechts enkele maanden na de sluiting van de toonzaal aan de Henegouwenkaai opent Cowboy al een nieuwe Brusselse winkel, deze keer in een voormalige kunstgalerij aan de Regentschapsstraat (op enkele meters afstand van het Justitiepaleis). Ook het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich op dit adres. Geïnteresseerden kunnen hier proefritten maken en kennismaken met de nieuwste modellen van het merk, dat ook evenementen zal organiseren in de multifunctionele ruimte.
De opening past in de omnichannelstrategie van Cowboy, zegt het persbericht. Het bedrijf heeft partnerschappen gesloten met meer dan 140 onafhankelijke winkels in heel Europa, die samen goed zijn voor meer dan 20% van de totale omzet en meer dan 50% van alle dienstverlening. In België werkt Cowboy samen met 34 winkels, waarvan er zes essentiële ondersteuning bieden voor en na de verkoop.
Hogere prijzen, lagere kosten
Zoals wel meer e-bike producenten heeft Cowboy moeilijke jaren achter de rug, maar met een nieuwe strategie wil het bedrijf uit de rode cijfers komen. Het merk verhoogde de prijzen, laat klanten bijbetalen voor digitale diensten en sneed fors in de operationele kosten. Voortaan concentreert Cowboy zich op vijf van de dertien landen waar het merk actief is: België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ook de samenwerking met onafhankelijke fietswinkels past in het herlanceringsplan. De mobiele hersteldienst bleek te duur.
Vorig jaar boekte Cowboy nog een nettoverlies van 32 miljoen euro op een omzet van bijna 41 miljoen, weet De Tijd. Volgend jaar wil het bedrijf winstgevend zijn. Dit jaar haalde de startup nog 12,8 miljoen euro op bij bestaande aandeelhouders en via crowdfunding.