Colruyt Group gaat zijn noodlijdende ketens Dreamland en Dreambaby herstructureren: zes winkels zullen sluiten, 192 jobs staan op de helling. De Belgische speelgoedketen ToyChamp verwerft 75% van de aandelen van Dreamland.
Collectief ontslag
Na een kritische evaluatie heeft Colruyt Group beslist om Dreamland en Dreambaby, die samen één technische bedrijfseenheid vormen, te herstructureren. Concreet wil de retailer één winkel van Dreamland en vijf winkels van Dreambaby sluiten. Concreet gaat het om Dreamland Quartier Bleu in Hasselt en de Dreambaby winkels in Beveren, Drogenbos, Hoei, Tienen en Vilvoorde. Dat zou 192 van de ongeveer 1.100 banen kosten, waardoor de wet-Renault inzake collectief ontslag van toepassing is.
De herstructurering zou Dreambaby een nieuw elan moeten geven om op eigen kracht en op een duurzame wijze blijvend te groeien, zegt het bedrijf, maar voor Dreamland is er meer nodig: die winkelketen heeft een sterke partner nodig. Die heeft Colruyt gevonden in de Belgische familiale speelgoedketen ToyChamp, die meer dan dertig winkels uitbaat in België en Nederland. Samen zouden Dreamland en ToyChamp de grootste speelgoedretailer van België worden.
ToyChamp zou 75% van de aandelen van Dreamland overnemen en zo controle verwerven over de keten, die als merk en als juridische entiteit blijft bestaan. Het huidige management blijft aan boord. Verdere details over het akkoord geven de betrokkenen niet.
Online concurrentie
Dreamland (goed voor 48 winkels) en Dreambaby (30 winkels) hebben al jaren te kampen met rode cijfers, dalende volumes en toenemende concurrentie van online spelers als bol.com en Amazon, maar ook van meer traditionele winkelketens als ToyChamp of Fox & Cie. De retailer probeerde het tij te keren met een vernieuwd winkelconcept en een nieuwe onlinestrategie met hogere bezorgkosten en een focus op click & collect, maar eind januari moest directeur Dieter Struye vertrekken wegens tegenvallende resultaten.
ToyChamp is het bedrijf van de familie Nolmans. De keten zet in op grote belevingswinkels van 1.400 tot 2.000 m², met shop-in-shops van merken als LEGO, Sylvanian Families, Baby Born, Squishmallows en Schleich. Het succes van ToyChamp contrasteert sterk met de moeilijkheden die sectorgenoten als Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys de afgelopen jaren ondervonden.