Het Duitse onlineplatform Bike24 zet zijn Europese veroveringstocht verder met de opening van nieuwe fietsenwebshops voor België, Luxemburg en Nederland. De ambitie: een van de marktleiders in online fietsretail worden.
“Fietsvriendelijke regio”
Na expansie richting Frankrijk, Italië en Spanje in 2022 zet de in Dresden gevestigde online fietsenverkoper Bike24 nu de stap naar de Benelux. De e-commercespeler heeft Nederlands als taaloptie toegevoegd en opent specifieke landenwebshops met lokale betaalopties voor België, Nederland en Luxemburg. Het bedrijf dekt naar eigen zeggen nu meer dan 70% van het Europese marktpotentieel.
“Met de Benelux betreden we misschien wel de meest fietsvriendelijke regio van Europa. Amsterdam, Utrecht en Antwerpen behoren wereldwijd tot de steden met de beste infrastructuur voor fietsers. Daarom zien we een groot groeipotentieel in deze landen”, zegt CEO Andrés Martin-Birner in een persbericht. “Bike24 heeft al een grote naambekendheid in Nederland, België en Luxemburg door de nabijheid van Duitsland. We kunnen dit nu verder uitbouwen met ons gelokaliseerde aanbod en verwachten hier op middellange termijn een van de marktleiders in online fietsretail te worden.”
Fysieke winkel
Bike24 realiseerde in 2021 een omzet van 250 miljoen euro en stelde toen zowat 450 mensen tewerk. In de Zuid-Europese landen zag het bedrijf vorig jaar een omzetstijging met 160%. De webshop verkoopt 77.000 referenties van meer dan 800 merken: zowel traditionele en elektrische fietsen als onderdelen, accessoires, kledij en sportartikelen.
Vorig jaar opende de onlinespeler ook een eerste fysieke winkel, in Berlijn. In dat Bike24 Service Point, dat ook fungeert als afhaalpunt voor online bestellingen, kunnen fietsers terecht voor advies over de juiste fietskeuze met de juiste maat, en ook voor herstellingen.