AVA komt uit de coronadip met positieve groeicijfers voor 2021. De Belgische keten voor papierwaren en meer is opnieuw winstgevend en haalde een omzet van 103 miljoen euro. Al is het te vroeg om victorie te kraaien.
Boven het pre-coronaniveau
De coronalockdowns hakten zwaar in op AVA, aangezien de Belgische keten gespecialiseerd is in feestartikelen en papierwaren voor andere de horeca. In 2020 zakte de omzet weg tot 84 miljoen euro, in vergelijking met 101 miljoen euro in pre-coronajaar 2019. Door de winkelsluitingen en de verminderde productie eindigde ook de winst 3 miljoen euro in het rood.
Vorig jaar wist de retailer het tij te keren: de omzet kwam zelfs hoger uit dan voor de pandemie, op 103 miljoen euro, en het familiebedrijf haalde weer een positieve nettowinst van 6 miljoen euro. Dat bevestigt medebestuurder en -eigenaar Fay Van Weddingen: “We waren zeer gelukkig met de behaalde omzet en het resultaat, zeker na het zwakke 2020.”
Meerdere factoren spelen mee in de groei. Zo waren er natuurlijk de coronaversoepelingen, maar de keten opende vorig jaar ook twee nieuwe winkels, in Capellen (Luxemburg) en Mechelen. “Je mag trouwens niet vergeten dat er vorige lente nog geen communie- en trouwfeesten waren. Die waren er pas in het najaar, wat ook wel een uitdaging was om het juiste assortiment op het juiste moment te voorzien”, aldus Van Weddingen.
Nooit eerder zo volatiel
Ook de impact van de prijsstijgingen is niet te onderschatten. “Nooit eerder in mijn carrière bij AVA moesten we zo rekening houden met prijsveranderingen. De prijzen van onze leveranciers stijgen continu. Ik spreek daarom altijd met twee woorden: ja, er is groei, maar hoe lang kunnen consumenten de stijgende prijzen blijven slikken?”
Hoewel het al een druk voorjaar was, nu er weer volop communie- en trouwfeesten plaatsvinden, blijven ze bij AVA daarom voorzichtig. “We zijn benieuwd naar de tweede jaarhelft. Tot nu toe konden we de prijsverhogingen steeds doorrekenen, maar dat is niet oneindig.” Het bedrijf ziet de webshop niettemin heel sterk presteren maar blijft zeker ook inzetten op haar fysieke winkels om ten volle te blijven inzetten op beleving, inspiratie en vooral service. Daarnaast blijft de familie mogelijke nieuwe winkellocaties in de gaten houden, klinkt het strijdvaardig.