A.S.Adventure gaat outdoorjassen en fleeces voor kinderen tweedehands verkopen. Onder de naam Second Life zijn de items in beperkte oplage beschikbaar.
Groeien als kool
Tussen 4 oktober en 6 november konden klanten van de Belgische outdoorketen gedragen outdoorjassen en fleeces van hun kinderen binnenbrengen in ruil voor een tegoedbon. De ingezamelde stukken worden nu opnieuw te koop aangeboden onder de naam Second Life. “Kinderen groeien immers als kool, waardoor kleren snel te klein worden en zo te vroeg op de afvalberg belanden, terwijl ze nog in perfect goede staat zijn”, luidt een persbericht.
In totaal heeft A.S.Adventure 1074 outdoorjassen en fleeces verzameld, van gecureerde merken die de retailer zelf verkoopt (zoals The North Face, Patagonia en Jack Wolfskin). De retailer zegt ook een strenge kwaliteitscheck te hebben gedaan. De kledingstukken zijn vanaf vandaag beschikbaar in de winkels van Drogenbos, Gent, Hognoul, Meise en Schoten.
Consubeteren
Voor de keten is de tweedehandscollectie naar eigen zeggen een volgende logische stap in haar duurzaam verhaal. De retailer verhuurt al ski- en outdoormateriaal, en biedt al schoenherstel en -onderhoud aan. “We willen elk kledingstuk een tweede of zelfs derde leven geven. Zo verschuift de impact in de positieve richting, iets wat we ‘consubeteren’ noemen,” vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Claudia Verswyver.
Het Second Life-assortiment begint bewust klein, om te kunnen “experimenteren, leren, investeren, bijsturen en groeien”. “Dit is een testfase om het project op een duurzame manier te lanceren. Er zullen ook regelmatig nieuwe inzamelmomenten georganiseerd worden”, vervolgt Verswyver.