Lego heeft in de eerste helft van 2022 liefst 17% meer omzet geboekt. Na een al uitzonderlijk 2021 en politiek onzeker halfjaar, is dat beter dan de negentigjarige speelgoedfabrikant zelf durfde verwachten.
Wereldwijd marktaandeel groeit
Hoewel Lego dit jaar zijn negentigste verjaardag viert, blijft de vraag naar de speelgoedblokjes buitengewoon hoog. De totale omzet steeg in de eerste helft van 2022 met 17% tot 27 miljard Deense kronen (3,6 miljard euro), terwijl de consumentenomzet met 13% steeg. Dat was aanzienlijk sneller dan de totale speelgoedindustrie, waardoor ook het wereldwijde marktaandeel groeide.
“We zijn zeer tevreden met onze prestaties, die boven verwachting zijn na een uitzonderlijk 2021. Ondanks wereldwijde onzekerheden bleven we hogere consumentenverkopen en een dubbelcijferige omzetgroei realiseren”, zegt CEO Niels Christiansen. Het bedrijfsresultaat bleef stabiel op 7,9 miljard Deense kronen (1 miljard euro), aangezien de groep erin slaagde de kosteninflatie te compenseren.
1.800 digitale medewerkers
Nadat Lego in 2021 door de uitzonderlijke groei zijn maximumcapaciteit had bereikt, richtte de groep zich dit jaar op het uitbreiden van de productiecapaciteit en het opbouwen van “gezondere” voorraadniveaus. Voor de tweede helft van 2022 ziet Christiansen nog steeds een sterke vraag, maar op langere termijn denkt de CEO dat de omzetgroei zal normaliseren. “We zullen ook blijven herinvesteren in ons bedrijf en initiatieven zoals productinnovatie, digitalisering, productiecapaciteit, ons retailnetwerk en duurzaamheid versnellen om het momentum te behouden.”
Het bedrijf heeft in de eerste zes maanden zijn wereldwijde winkelnetwerk uitgebreid met 66 nieuwe Lego-winkels, waarvan 46 in China. Dit brengt het aantal winkels wereldwijd op 833. In juni opende de Lego nog een digitaal kantoor in Kopenhagen, terwijl het wereldwijde digitale team in de eerste zes maanden van 2022 met bijna 40% groeide. Over een periode van drie jaar wil de groep dat aantal verdrievoudigen tot 1.800 werknemers wereldwijd.