Fox & Co viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. In een decennium waarin heel wat speelgoedformules verdwenen, vaart de Belgische keten resoluut een eigen koers. Tegen de stroom in gaat medeoprichter Frédéric Henrotte voor nationale dekking.
F.H.: “Hartelijk dank! Het was een bijzonder jaar voor ons. Natuurlijk hadden we dit liever in rustigere omstandigheden gevierd, zeker gezien de huidige uitdagingen op de speelgoedmarkt, maar we hebben het toch waardevol gevierd. We organiseerden evenementen met onze klanten en medewerkers en lanceerden verschillende speciale acties, zoals een een jaar gratis bordspellen te winnen en promoties zoals ‘Tien spellen voor tien euro’. Daarnaast hebben we een nieuw logo geïntroduceerd om onze Belgische identiteit en tienjarige bestaan te benadrukken.”
F.H.: “De markt heeft inderdaad grote schommelingen gekend. Voor Covid was het een relatief stabiele sector. Tijdens de pandemie was er een sterke groei, omdat gezinnen op zoek waren naar manieren om de kinderen bezig te houden met spellen en speelgoed. Maar sinds 2022 zijn we terug op het niveau van 2019. De daling van het aantal geboorten en de opkomst van de tweedehandsmarkt beginnen ook een impact te hebben. In totaal was de markt eind november dit jaar met 5% gekompen.”