Cosmeticamerk Yves Rocher sluit zijn winkels in Nederland: alle zeven fysieke vestigingen gaan nog dit jaar dicht, de webshop blijft wel bestaan.
14% uit winkels
Eind dit jaar valt het doek over de fysieke winkels van Yves Rocher in Nederland: de huurcontracten lopen af en de retailformule heeft besloten ze niet te verlengen. Alle zeven nog resterende vestigingen gaan dicht, de webshop en de postorderactiviteiten blijven wel actief. Dat bevestigt het bedrijf tegenover RTL Z.
De omzet van de winkels groeide al tien jaar niet meer, terwijl ook de bezoekersaantallen terugvallen. Goed voor 12,6 miljoen euro omzet, haalt Yves Rocher in Nederland vandaag 66% uit postorder, 20% uit de webshop en 14% uit de eigen winkelverkoop. Op haar hoogtepunt, eind jaren tachtig, had de keten nochtans 40 winkels in het land en was ze er marktleider.
Neerwaartse spiraal
Het Franse cosmeticalabel zat decennialang vast in een neerwaartse spiraal: in 1988 sloot de formule al meer dan een kwart van de Nederlandse winkels, een aantal dat bleef dalen tot 22 in 2006. Toen gingen nog eens de helft van de vestigingen dicht, samen met 63 ontslagen door de sluiting van het distributiecentrum. De Nederlandse tak werd onder Belgische aansturing geplaatst, vanuit Doornik, veelal tot onvrede van de franchisenemers.
Nu gaat eerst de winkel in Den Haag dicht, al in maart, gevolgd door Zwolle, Rotterdam en Amsterdam in de helft van dit jaar. Eind 2021 sluiten ook de winkels in Utrecht, Groningen en Almere de deuren. Het bedrijf probeert nog oplossingen te vinden om de getroffen medewerkers toch aan de slag te houden.