Yvan Verougstraete, oprichter en CEO van het veelbesproken Medi-Market, is Manager de l’Année 2019 volgens Tendances. Zijn Nederlandstalige tegenhanger is Onno van de Stolpe, oprichter van biotechbedrijf Galapagos.
Nieuwkomer in retail
De jaarlijkse prijs voor de manager van het jaar van Trends/Tendances gaat dit jaar naar een retailer, of toch in het Franstalige landsgedeelte: Yvan Verougstraete, die vijf jaar geleden Medi-Market oprichtte, mag zich Manager de l’Année 2019 noemen.
Verougstraete pionierde in 2014 met zijn eerste ‘parafarmacie’ in België, naar Frans voorbeeld. Inmiddels breidt hij uit naar de Franse en Italiaanse markt, terwijl op de thuismarkt in 2019 alleen al zeventien nieuwe vestigingen de deuren openden. Voor 2020 mikt de Brusselse ondernemer op een omzet van 200 miljoen euro.
Omstreden concept
Toch liep het niet van een leien dakje: opgericht met als expliciete bedoeling om de markt en de prijzen van de apotheken te breken, kreeg Medi-Market het meteen aan de stok met de Orde der Apothekers. Dat Verougstraete daarbij de provocerende uitspraken niet schuwt, maakte het hem niet gemakkelijker – maar dat bezorgde hem wel veel media-aandacht.
Na een hele resem klachten en rechtszaken werd de houdstergroep MediCare-Market in juni 2019 in het gelijk gesteld: de Orde der Apothekers is veroordeeld tot een boete van een miljoen euro voor de stokken die ze de nieuwkomer in de wielen stak. De keuze voor Verougstraete als Manager de l’Année is dus op zijn minst een statement te noemen.
Trends gaf de prijs dan weer aan Onno van de Stolpe: de oprichter van het Belgisch-Nederlandse biotechbedrijf Galapagos is de eerste laureaat uit de biotechsector.