In de Verenigde Staten probeert online retailer Amazon de zogeheten AmazonTote (naar de traditionele totebag, ofte boodschappentas) uit. Sinds deze zomer loopt in Seattle met name een proefproject waarbij klanten gratis wekelijkse leveringen worden geboden, ongeacht de waarde van hun aankopen.
Eén maal per week komen ze van Amazon op een vaste dag langs met de bestellingen. De pakketjes worden – vermoedelijk om er een soort nostalgisch of artisanaal cachet aan te geven – aan de deur geleverd in waterdichte, herbruikbare boodschappentassen.
Het is de bedoeling de verkoop van FMCG-producten via de webshop van Amazon te stimuleren. Amazon hoopt zich namelijk op de markt te gaan positioneren als all-round e-tailer, die tegelijk multimediaspecialist en kruidenier is.
Het kruideniersaanbod op de website bestaat sinds deze zomer reeds uit een grote selectie A-merken in de categorieën drogmetica, kinder- en babyverzorging en levensmiddelen. In Europa is het assortiment al in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk beschikbaar. Wanneer de wekelijkse leveringen worden geïntroduceerd, is evenwel nog afwachten.
Internationale expansie mag echter snel worden verwacht, aangezien Amazon het zelf een organisatiebreed programma noemt en er zelfs in grote getale extra personeel voor in dienst wil nemen. Amerikaanse supermarktgigant Walmart voelt alvast nattigheid.