Cosmeticabedrijf L’Oréal heeft een beter dan verwacht vierde kwartaal achter de rug. De zwakke positie van de euro in combinatie met sterke verkopen in de Verenigde Staten en Japan zorgden voor de goede resultaten.
Teleurstelling bij The Body Shop
In het laatste kwartaal van 2015 strandde de omzet van L’Oréal op 6,5 miljard euro, een groei van 9 procent. Op vergelijkbare basis is dat een stijging van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl analisten een groei van slechts 3,6 procent hadden verwacht.
Vooral de verkoop van producten van L’Oréal Luxe, dat goed is voor ongeveer een derde van de cosmetica-afdeling, deed het goed. Daar steeg de omzet met 13,5 procent naar 2,04 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 6,8 procent waarneembaar.
Ook belangrijk voor L’Oréal waren de verkopen in de Verenigde Staten, die met 18,2 procent de hoogte in gingen naar 1,7 miljard euro. Een groot deel van die omzetstijging is te danken aan de zwakke positie van de euro. Op vergelijkbare basis bleef er nog een omzetgroei van 5 procent over. In Europa groeide de omzet in het vierde kwartaal met 4,5 procent naar 2 miljard euro.
Vrijwel alle segmenten van L’Oréal konden sterke cijfers voorleggen in het vierde kwartaal, behalve The Body Shop. Daar daalde de vergelijkbare omzet met 5,8 procent na zwakke resultaten in Hongkong en een slecht eindejaar in de Verenigde Staten.
Online al goed voor 5 procent van de omzet
Voor het volledige jaar 2015 steeg de omzet van L’Oréal met 12,1 procent naar 25,26 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou er sprake zijn geweest van een groei van 4,9 procent. De operationele winst kende een sprong van 13,5 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam zo uit op 4,39 miljard euro.
Bij L’Oréal waren ze ook tevreden over de online verkoop, die met 1,3 miljard euro momenteel al goed is voor ongeveer 5 procent van de totale omzet.