Amazon levert in de Verenigde Staten nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Voor vijf dollar per maand bezorgt de retailreus mensen elke maand hun vaste medicatie. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?
150 miljoen Amerikanen
Amazon Pharmacy, de online-apotheek van Amazon, lanceert nu ook een abonnementsdienst. Met RxPass kunnen Prime-leden die vast meerdere medicijnen nemen tijd en geld besparen, klinkt de redenering. Het abonnement kost vast vijf dollar per maand, waarna ze kunnen kiezen welke medicijnen op voorschrift ze thuis willen laten leveren.
RxPass biedt een vijftigtal generische varianten (het “witte product”) aan van medicatie voor tachtig veel voorkomende aandoeningen. Het aanbod gaat van medicatie voor reflux over antidepressiva tot de generische vorm van Viagra. “Geschat wordt dat meer dan 150 miljoen Amerikanen een of meer van de medicijnen gebruiken die via het maandelijkse RxPass-abonnement beschikbaar zijn”, zegt Amazon zelf.
Via Amazon Pharmacy kunnen de patiënten bij apothekers of andere medewerkers terecht voor vragen. Ook de artsen kunnen rechtstreeks met Amazon overleggen. Nieuw is dat op zich niet, want de meeste geneesmiddelen verkocht Amazon tot nu toe al in zijn apotheek.
Tot het intiemste niveau
De zet kadert in de groeiende interesse in gezondheidszorg bij Amazon, die ook al de medische zorgaanbieder One Medical (huisartsenposten en laboratoria) wil overnemen in de Verenigde Staten. Het past in de strategie van de grote technologiereuzen om in elk aspect van het leven van consumenten binnen te dringen – zelfs op zo’n intiem domein als de gezondheidszorg.
Door nu ook (soms levensnoodzakelijke) medicatie te leveren worden mensen op ongeziene schaal afhankelijk van de retailmogol. Bovendien levert het data op van onschatbare waarde: Amazon weet al alles over de levensstijl en het consumptiegedrag van zijn klanten, nu weet het ook nog hoe het met hun gezondheid staat. Stel je voor dat je er straks ook nog je verzekering afsluit, terwijl het bedrijf al precies weet dat je én cholesterolremmers én wekelijks twee zakken chips bestelt.
Amazon wil werkelijk een allesomvattend ecosysteem worden, dat in elke behoefte voorziet. Het bedrijf presenteert zich al expliciet zo: bij de aankondiging van RxPass benadrukt de e-commercereus dat de medicijnleveringen een extraatje zijn bovenop alle andere diensten, van “onbeperkt streamen” over “supersnelle boodschappenbezorging” tot “ongelimiteerde foto-opslag”. Wat de techreus ook nog afleidt uit je vakantiekiekjes, kunnen we alleen maar raden.
Je leest alles over de ‘levenssnoer’-strategie van retailreuzen als Amazon in het boek The Future of Shopping, dat genomineerd is als Marketing Book of the Year.