Sander van der Laan gaat de Duitse parfumerieketen Douglas leiden. De man, die eerder topfuncties bekleedde bij Albert Heijn en Action, moet de winstgevendheid van het bedrijf verder verhogen.
“Ideale kandidaat”
Op 1 november gaat Sander van der Laan aan de slag bij Douglas, de parfumerieketen die goed is voor een omzet van 3,1 miljard euro met ongeveer 1900 winkels in Europa. Hij volgt Tina Müller op, die na vijf jaar aan het hoofd van de retailer de overstap maakt naar de raad van bestuur.
De sterke resultaten die van der Laan bij Action realiseerde, hebben het Duitse bedrijf overtuigd: “Hij heeft de omzet en het bedrijfsresultaat van Action in een paar jaar tijd aanzienlijk verhoogd. Dit maakt hem een ideale kandidaat om Douglas naar de volgende fase te leiden”, zegt Henning Kreke, voorzitter van de raad van commissarissen. De belangrijkste taken voor de nieuwe CEO: de processen aanpassen aan e-commerce, het apotheekassortiment volledig integreren en de winstgevendheid verder verhogen.
Herstructurering
Van der Laan werkte gedurende meer dan zestien jaar bij Ahold Delhaize, waarvan de laatste jaren als CEO van Albert Heijn. In die functie bracht hij die supermarktketen naar België. Daarna werd hij CEO van Action, waar hij de activiteiten uitbreidde naar tien landen en de omzet deed groeien van twee miljard naar vijf miljard euro.
Douglas onderging in 2021 een grondige herstructurering: daarbij werden in Europa wel 500 van de toen 2400 winkels gesloten. De retailer is actief in een twintigtal Europese landen. In Nederland is de keten al actief sinds 1980, met nu een honderdtal winkels. In België heeft Douglas geen fysieke winkels, wel de webshop parfumdreams.be.