Unilever gaat het woord normaal niet langer gebruiken om productvarianten aan te duiden zoals in ‘shampoo voor normaal haar’ of ‘verzorging voor een normale huid’.
Inclusie
Met de schrapping van het woord wil de consumentengoederengigant duidelijk maken dat hij vecht tegen het traditionele schoonheidsideaal en voor een inclusievere visie op schoonheid staat. Tegelijkertijd past de beslissing in de strijd tegen discriminatie van het Brits-Nederlandse concern. “We weten dat de verwijdering van het woord ‘normaal’ van onze producten en verpakkingen het probleem niet zal oplossen, maar ze is een belangrijke stap in de goede richting”, stelt Unilever.
Volgens De Standaard gaat het bedrijf in de toekomst ook meer advertenties maken met mensen uit ondervertegenwoordigde groepen. Bovendien belooft het om uiterlijke kenmerken van personen die in advertenties worden afgebeeld, zoals bijvoorbeeld de vorm of de huidskleur, niet meer digitaal bij te werken.
Betekenis geven
De stap van Unilever verrast marketing- en communicatiekenner Fons Van Dyck niet. Ook andere grote concerns, zoals Nike en Procter & Gamble, zetten in hun communicatie steeds meer in op inclusie, stelt hij. Daarnaast speelt ook de dreiging van de huismerken, meent Van Dyck. “De concurrentie van onder meer huismerken is zo groot dat de merkproducten er alles aan moeten doen om relevant te blijven voor de consument. Ze moeten een betekenis geven aan hun merk.”