50.000 dollar startgeld
Het evenement van Unilever zal plaatsvinden op 6 en 7 augustus en de genodigde hackers krijgen de opdracht om een honderd procent origineel idee te bedenken en uit te werken. Die ideeën moeten de aankopen van consumenten beïnvloeden nog voor ze terecht komen op de website van een retailer.
Het is de eerste keer dat Unilever dit soort hackathon organiseert. Er waren al meer van dergelijke samenkomsten, maar het is de eerste keer dat Unilever mensen van buiten het bedrijf uitnodigt. Voorheen ging het daarbij om bedrijven waarmee het al eerder samenwerkte. Nu is het op zoek naar nieuwe partners om mee samen te werken.
De verschillende oplossingen zullen bekeken worden door enkele belangrijke leden van het management. Ze gaan daarbij op zoek naar ideeën die ze daadwerkelijk naar de markt kan brengen. Zo wil het projecten die bezig zijn met onder andere ‘slimme’ badkamers of verpakkingen. Deelnemers kunnen tot 50.000 dollar (37.000 euro) krijgen voor het uitwerken van een idee. Het werkt daarvoor samen met de Unilever Foundry, een onderdeel van het bedrijf dat beginnende bedrijven ondersteunt, ook financieel.