Unilever heeft de verzorgingsproducten van het Zuid-Amerikaanse bedrijf Quala toegevoegd aan zijn assortiment. Quala heeft net als Unilever ook merken van voedingsmiddelen in handen en het wil in de toekomst de focus leggen op die tak van het bedrijf.
Positie in Zuid-Amerika verstevigen
Dankzij de aankoop van de verzorgingsproducten van Quala krijgt Unilever nu onder andere Fortident (tandzorg), Bio-Expert (haarzorg) en Savital/Savilé (haar- en huidzorg) in handen. Vorig jaar waren de verschillende merken goed voor een omzet van ongeveer 360 miljoen euro. De merken worden vrijwel uitsluitend verkocht in Zuid- en Midden-Amerikaanse landen. Het is niet bekend wat Unilever heeft betaald voor de overname.
Met de overname verstevigt Unilever zijn positie in Zuid-Amerika en dan vooral in Mexico, Colombia en Ecuador. Zo is Savital/Savilé het grootste haarverzorgingsmerk in Colombia, Fortident is dan weer het tweede grootste mondverzorgingsmerk in Colombia en Ecuador.
“De overname van de verzorgingsproducten van Quala versterkt de toewijding van Unilever tot de strategie op lange termijn, die duurzame groei en waarde moet opleveren”, zegt CEO Paul Polman. “Het actieve management van onze portfolio door dit soort aankopen, plus de blijvende investering in onze bestaande merken, moet zorgen voor blijvende groei die groter is dan de rest van de markt.”