Unilever heeft de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen. Die verkoopt scheer- en toiletartikelen via een abonnement. Een overnamebedrag werd niet genoemd, maar zou rond de 900 miljoen euro liggen.
Concurrentie met P&G aangaan
Dollar Shave Club heeft momenteel 3,2 miljoen leden en een omzet van 152 miljoen dollar (140 miljoen euro). Dit jaar moet die omzet groeien naar 200 miljoen dollar (180 miljoen dollar), al wil dat niet zeggen dat het bedrijf momenteel al winstgevend is. Dollar Shave Club werd pas in 2012 opgericht, maar heeft sindsdien al een belangrijke plek opgeëist op de Amerikaanse markt: vorig jaar had het er al een marktaandeel van 5%.
Unilever ziet de overname van Dollar Shave Club als de perfecte manier om de concurrentie aan te gaan op die markt met Procter & Gamble, dat de eigenaar is van Gilette. Het marktaandeel van P&G zakte overigens in vijf jaar van 71% (2010) naar 59% (2015). Daarnaast krijgt Unilever heel wat belangrijke data te pakken, omdat Dollar Shave Club rechtstreeks aan de consument verkoopt.
Ondanks de verkoop aan Unilever zal oprichter en CEO Michael Dubin aan het hoofd van het bedrijf blijven. Hij heeft van Unilever de belofte gekregen dat Dollar Shave Club autonoom zal kunnen blijven functioneren binnen het concern.