Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.
Gillette doet het goed
De totale omzet van Procter & Gamble kwam voor het vierde kwartaal uit op 16,1 miljard dollar (14,4 miljard euro). Dat is 3 procent lager dan een jaar eerder, maar de wisselkoersen hadden een negatieve impact van 3 procent en ook het vertrek uit Venezuela zorgde voor een daling van 2 procent. Op autonome basis steeg de omzet dan ook met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Bij drie van de vijf onderdelen van het bedrijf bleef de omzet ongeveer gelijk, maar ‘Health Care’ groeide met 7 procent en ‘Grooming’ zelfs met 8 procent. Bij die eerste was dat te danken aan een sterke verkoop van Oral-B en Crest, terwijl binnen Grooming de verkoop van Gillette Fusion sterk groeide in opkomende markten.
Vooruitgang in China
P&G spreekt bovendien van betere prestaties in China, de tweede grootste markt voor het bedrijf na de Verenigde Staten en tevens een probleemgebied de voorbije kwartalen.
De nettowinst voor het vierde kwartaal steeg dan ook van 535 miljoen dollar (477 miljoen euro) naar 1,96 miljard dollar (1,75 miljard euro).
Voor het volledige boekjaar daalde de omzet van P&G met 8 procent naar 65,3 miljard dollar (58,3 miljard euro), waarbij er sprake was van een negatieve impact van de wisselkoersen van 6 procent. De nettowinst groeide met 48 procent naar 10,6 miljard dollar (9,5 miljard euro).