Hadden de coronahamsteraars dan toch gelijk? Wc-papier dreigt schaars (en dus duur) te worden door de ongeziene energieprijzen. De Duitse producent Hakle vroeg zelfs het faillissement aan.
Papier is een energievreter
Hakle, een van de bekendste toiletpapiermerken van Duitsland, heeft het faillissement aangevraagd. De stijgende energiekosten, de hoge prijzen voor papierpulp en de transportkosten deden het bedrijf de das om. Tegen de tijd dat Hakle hogere prijzen had onderhandeld met zijn retailklanten, waren de prijzen telkens alweer omhooggegaan, zegt directeur Volker Jung aan de Financial Times. “We verloren te veel geld.”
Toiletpapier slurpt energie: voor een rol van twee meter breed – waar kleinere rolletjes voor de eindconsumenten van worden gemaakt – gebruikt Europees marktleider Essity (o.a. Lotus en Okay) 700 kilowattuur aardgas. Dat is genoeg om een gezinswoning in de winter enkele weken te verwarmen, vergelijkt de FT. Normaal is de energiekost verantwoordelijk voor 10 à 15% van de prijs voor een rol wc-papier, nu is dat liefst 50%, beamen Belgische producenten aan De Tijd. De prijs van papierpulp is tegelijk met zo’n 50% gestegen, en die is normaal verantwoordelijk voor de helft van de kosten.
Lokale tekorten dreigen
Prijsverhogingen zijn het onvermijdelijke gevolg. Essity voerde al prijsstijgingen van 18% door, ook voor luiers en maandverbanden. Consumenten reageren echter door over te schakelen op huismerken en sommige papierproducten gewoon links te laten liggen: er wordt vandaag 30% minder keukenpapier verkocht, weet De Tijd. Aangezien voor wc-papier natuurlijk weinig alternatieven bestaan, worden prijsstijgingen daar weliswaar meer geaccepteerd.
Ook de productie daalt noodgedwongen door de ongeziene energieprijzen. Dat kan zelfs tot tekorten lijden, waarschuwt de sector, zij het dan plaatselijk. “Wc-papier is een zeer lokaal product. Je vervoert het zelden verder dan 300 of 400 kilometer vanaf de fabriek, want je transporteert vooral lucht. Maar als iedereen zijn machines stillegt, sluit ik niet uit dat in bepaalde periodes in sommige regio’s tekorten ontstaan”, klinkt het tegenover De Tijd.
Wc-papier van koffiedik
Gelukkig zoeken de producenten creatieve oplossingen. Hakle lanceert, ondanks de faillissementsaanvraag, een innovatieve oplossing: ter vervanging van houtpulp wil de Duitse producent 20 tot 25% koffiedik uit de horeca gaan gebruiken. Essity heeft dan weer vergunningen gekregen om zijn fabrieken aan te passen aan alternatieve brandstoffen en minder afhankelijk te worden van aardgas. Er komen nieuwe leidingen voor LNG en waterstof, die zowel de papiermachine als de elektriciteitscentrale moeten voeden.
Mogelijk zullen papierproducenten deze winter mogelijk wel keuzes moeten maken, bijvoorbeeld door minder verpakkingen te fabriceren, bekent Gregor Geiger, woordvoerder van de Duitse sectorfederatie. “Verpakkingen voor chocoladekoekjes produceren zal misschien niet noodzakelijk zijn, maar toiletpapier is dat wel.”