Henkel heeft in het eerste kwartaal van 2017 zowel de omzet als de winst fors zien groeien. Met als bonus een absolute primeur: het Duitse handelsconcern overschreed voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van vijf miljard euro omzet.
“Sterk resultaat ondanks uitdagende markt”
“Henkel realiseerde een sterk resultaat ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden”, aldus een tevreden CEO Hans van Bylen. De omzet van de producent van onder meer Persil (wasmiddel), Pritt (lijm), Fa (lichaamshygiëne) en Schwarzkopf (shampoo) steeg met 13,6% naar 5,064 miljard euro, waarbij de autonome omzetgroei afklokte op 4%. De opkomende markten blijven de groei van het bedrijf stuwen, met een autonome omzetstijging van 6,7%. De operationele winst (EBIT) steeg met 13,8% naar 854 miljoen euro.
Hoewel de Belgische topman waarschuwde voor “onzekere markten, aanhoudende effecten van negatieve wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen en kosten” handhaaft Henkel zijn vooruitzichten voor 2017 en gaat voor het hele jaar uit van een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, een EBIT-marge van meer dan 17% en een stijging van de winst per preferent aandeel van 7 tot 9%.
Henkel nam het voorbije kwartaal de wereldwijde activiteiten van Darex Packaging Technologies over van GCP Applied Technologies en sloot ook een deal om het Mexicaanse haarverzorgingsbedrijf Nattura Laboratorios over te nemen. De Duitsers, die vorig jaar ook al de overname afrondden van wasmiddelenmerk Sun (voor 3,6 miljard dollar) zijn vast van plan om een grotere rol te spelen op de Amerikaanse markten, waar Procter & Gamble marktleider is en ook het Brits-Nederlandse Unilever actief is.