Na een bescheiden omzetgroei in 2024 verwacht Henkel dat het momentum pas in de tweede jaarhelft zal versnellen. De winst gaat wél fors hoger en de integratie van de afdeling consumentenmerken ligt voor op schema.
Gematigde vooruitzichten
Henkel zag zijn omzet vorig jaar met slechts 0,3% stijgen naar 21,6 miljard euro, maar de autonome groei bedroeg wel 2,6%. Het bedrijf wijst op de impact van wisselkoerseffecten en het afstoten van de Russische activiteiten in 2023. De aangepaste winst voor rente en belastingen (EBIT) steeg met bijna 21% tot 3,1 miljard euro.
Ook dit jaar zal de omzetgroei gematigd zijn, na een langzame start als gevolg van geopolitieke en macro-economische onzekerheid en een zwak consumentenvertrouwen. In de tweede jaarhelft zou de omzetevolutie versnellen: dan staan er ook meer innovaties op de planning.
Sterke merken
De integratie van alle consumentenmerken in een nieuwe afdeling, die begin 2022 werd aangekondigd, ligt voor op schema. De eerste fase van de integratie, die voornamelijk bestond uit het samenvoegen van de verkoop- en marketingteams, werd in 2024 afgerond. Tegen eind dit jaar zullen ook de volledige kostenbesparingen door het verbeteren van de toeleveringsketen zijn gerealiseerd.
Henkel focust in deze afdeling op zijn sterkste merken: de grootste tien merken binnen ‘Consumer Brands’, die in 2024 goed waren voor meer dan de helft van de omzet, realiseerden volgens het bedrijf een zeer sterke autonome groei.