Groei in alle divisies
Henkel, het handelsconcern boven merken als Persil, Schwarzkopf, Pritt en Pattex, zag zijn omzet in het derde kwartaal groeien met 1,2% tot 4,236 miljard euro (organisch +2,3%). Ook de operationele winst ging er mooi op vooruit: +3,1% tot 693 miljoen euro. “Ondanks een moeilijke marktomgeving rapporteert Henkel solide prestaties in het derde kwartaal van 2014”, aldus CEO Kasper Rorsted (foto).
“We verhoogden de organische omzet in al onze divisies en verbeterden onze winstgevendheid verder. Met een sterke stijging van de organische omzet leverden de opkomende markten opnieuw een meer dan gemiddelde bijdrage aan de groei”, klinkt het tevreden.
Henkel, dat ongeveer 47.000 medewerkers telt, investeerde het voorbije kwartaal zo’n 1,7 miljard euro in al zijn divisies. “De overname van The Bergquist Company in het derde kwartaal zal onze leidende positie op het gebied van Adhesive Technologies verder versterken”, aldus nog de CEO.
“3 à 5% groei voor heel 2014”
Over de rest van het boekjaar is Rorsted voorzichtig: “We zien een aanhoudend conflict tussen Rusland en Oekraïne, en aanhoudende politieke onrust in het Midden-Oosten. In het algemeen worden de economische vooruitzichten steeds uitdagender. In deze moeilijke marktomgeving zijn wendbaarheid en flexibiliteit belangrijke succesfactoren. We blijven dan ook werken aan het verder vereenvoudigen en afstemmen van onze structuren”, aldus nog de CEO.
Voor heel 2014 blijft de Henkel-topman “uitgaan van een organische omzetgroei tussen de 3 en 5%. We verhogen de verwachtingen voor de aangepaste EBIT-marge en voorzien een stijging van net onder de 16%. We verwachten ook een stijging van de winst per preferent aandeel in de hoge enkelvoudige cijfers.”