Winst te danken aan eenmalige inkomsten
In het voorbije financiële jaar, dat op 31 maart werd afgesloten, haalde Shiseido een omzet van 777 miljard yen (6 miljard euro): een stijging van 2,1% en in lijn met de verwachtingen. In Japan was er een stijging van 3,1% naar 365 miljard yen (2,8 miljard euro). Op andere markten was er een groei van 0,9%, maar na wisselkoersen liep die op tot +7,1% omwille van de zwakke positie van de Japanse munt.
Het bedrijfsresultaat daalde met 44,4% naar 27,6 miljard yen (210 miljoen euro) door hogere marketingkosten en logistieke problemen in de Verenigde Staten. De nettowinst steeg dan weer met 28,8% naar 33,7 miljard yen (260 miljoen euro), dankzij eenmalige inkomsten door de verkoop van de merken Decléor en Carita aan het Franse L’Oréal.
Voor het volgende boekjaar, dat wel wordt ingekort tot negen maanden, verwacht Shiseido dat de winst zal terugvallen naar 10 miljard yen (75 miljoen euro). Om de cijfers de komende jaren te verbeteren, gaat Shiseido veranderingen binnen het bedrijf versneld doorvoeren.