Make-upproducent Sephora heeft zijn app uitgebreid met een nieuwe functie, waarbij gebruikers onmiddellijk kunnen zien hoe een bepaalde kleur van make-up werkt op hun gezicht. Daarvoor maakt het gebruik van ‘augmented reality’.
Juiste beslissing
Klanten kunnen daarvoor gebruik maken van de Sephora Virtual Artist. Met behulp van de camera op de voorkant van hun smartphone kunnen ze een bepaalde kleur van lippenstift uittesten op hun gezicht. Ze kunnen de camera daarbij ook bewegen, zonder dat de make-up verschuift op hun gezicht.
Sephora is van mening dat de nieuwe functie meer dan enkel een gimmick is: volgens het bedrijf kan de Virtual Artist er voor zorgen dat klanten de juiste beslissing maken wanneer ze de keuze hebben tussen verschillende kleuren. In de eerste acht weken na de lancering werd de Virtual Artist al 45 miljoen keer gebruikt door 1,6 miljoen bezoekers.
Sephora is niet het enige merk dat met dit soort hulpmiddelen de verkoop de hoogte in wil jagen: zo kwam L’Oréal al met de MakeupGenius-app, die gebruikers de mogelijkheid geeft om verschillende merken make-up uit te testen.