Rituals doorbreekt de grens van een miljard euro omzet niet: door de coronacrisis blijft de omzet lager dan verwacht, de cosmeticaketen is al blij met een status quo ten opzichte van de 865 miljoen euro vorig jaar.
Dubbel zoveel e-commerce
De coronapandemie heeft roet in het eten van Rituals gegooid: de Nederlandse cosmeticaketen rekende er dit jaar op de kaap van een miljard euro omzet te ronden, maar oprichter Raymond Cloosterman meent nu dat een benadering van de omzet van vorig jaar het hoogst haalbare is.
Ondertussen ziet de keten wel “een voorzichtige trend van herstel“, aldus de topman bij RetailTrends. E-commerce speelt daarin een voorname rol, met een verdubbeling van de omzet sinds de lockdowns. Tijdens de lockdown lag de onlineverkoop zelfs vier keer zo hoog.
Naar Polen en Rusland
Het onlinekanaal zou inmiddels ook bijdragen tot de winst, al is niet duidelijk of de eigen webshop ook op zichzelf rendabel is. Rituals verkoopt immers ook online via groothandelspartners als de Bijenkorf en ICI Paris XL. E-commerce heeft zo in totaal een omzetaandeel van 20%.
Volgend jaar wil de keten wereldwijd in totaal 1040 winkels hebben, een doelstelling die onveranderd is gebleven ondanks de coronacrisis. De formule zet daarbij sterk in op China, maar ziet ook in Europa nog veel opportuniteiten. Cloosterman ziet potentieel om het winkelnetwerk in Frankrijk en Duitsland te verdubbelen en wil zijn intrede maken in Italië, Rusland en Polen.