Rituals gaat enkele van zijn winkels in de Verenigde Staten sluiten. De sluitingen maken deel uit van een herziene strategie van de cosmeticaketen, waarbij de focus veel meer op e-commerce komt te liggen.
Andere markt, andere gewoonten
Volgens CEO en oprichter Raymond Cloosterman verschillen de Amerikaanse en Europese markt grondig van elkaar: in de Verenigde Staten zijn consumenten veel meer digitaal ingesteld, zegt hij aan RetailTrends. Daarom zal Rituals de klemtoon er in de toekomst vooral op online verkoop leggen, onder meer via samenwerking met nieuwe online partners.
Het betekent ook dat enkele filialen in de VS de deuren zullen sluiten, maar het is nog niet duidelijk hoe veel precies. De overblijvende winkels krijgen een meer ondersteunende rol, met een kleiner assortiment. Dat moet helpen om de logistieke kosten te drukken. “We zien dat we ook met de helft van het aantal sku’s mooie winkels kunnen maken. In een land dat ons nog niet zo goed kent, kunnen we daarmee de eerste jaren prima vooruit”, zegt Cloosterman.
Rituals zette zijn eerste stappen in de Verenigde Staten in 2018. De Nederlandse cosmeticaketen heeft er voorlopig 22 vestigingen.