In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar heeft Procter & Gamble meer omzet geboekt, maar iets minder winst. De FMCG-reus waarschuwt andermaal voor oplopende grondstoffenprijzen.
Grotere vraag naar premium
Procter & Gamble realiseerde de voorbije drie maanden een omzet van 20,3 miljard dollar (17,5 miljard euro), 5% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Op organische basis stegen de opbrengsten met 4%, dankzij een volumestijging met 2%, een prijsstijging van 1% en een positief productmixeffect van 1%. Vooral de divisie Healthcare, met onder meer Oral-B, en de premium producten presteerden bovengemiddeld.
De bedrijfswinst daalde wel met 5% tot 5,0 miljard dollar (4,3 miljard euro) als gevolg van hogere grondstof- en transportkosten. Dat komt niet onverwacht: in augustus waarschuwde Procter & Gamble al dat de winst mogelijk onder druk zou komen door de kosteninflatie.
“Rekening houdend met het uitdagende operationeel en kostenklimaat hebben we solide resultaten neergezet in ons eerste kwartaal van het boekjaar”, zei CEO David Taylor bij de voorstelling van de resultaten.
Procter & Gamble houdt voor het volledige boekjaar dan ook vast aan de vooropgestelde groei van 2 tot 4%. Het bedrijf verwacht wel dat de kosten voor grondstoffen en transport zullen blijven toenemen en schat de totale impact daarvan inmiddels op zowat twee miljard euro. Drie maanden geleden ging de onderneming nog uit van een extra kost van anderhalf miljard euro.