L’Oréal heeft maar liefst vijftien biedingen binnengekregen voor winkelketen The Body Shop. Het Franse cosmeticabedrijf hoopt zeker een miljard euro te vangen voor de Britse keten.
Industrie onder druk
Onder de geïnteresseerde partijen zouden in ieder geval al enkele private-equitybedrijven zijn, zoals CVC, Carlyle, Advent en Bain Capital. Als L’Oréal er in slaagt om daadwerkelijk een miljard euro los te weken, dan weet het zijn investering terug te verdienen, want het legde elf jaar geleden vrijwel hetzelfde bedrag neer. Analisten zijn er echter niet van overtuigd dat het daar in zal slagen, aangezien de cosmetica-industrie onder druk staat.
L’Oréal zelf lijkt daar minder last van te hebben, want in het eerste kwartaal steeg de omzet van het bedrijf met 7,5% naar meer dan zeven miljard euro. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een omzetgroei van 4,2%. Vooral in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Oost-Europa wist L’Oréal sterk te groeien. In West-Europa steeg de omzet met 1,6% (2,8% op vergelijkbare basis), ondanks zwakke prestaties in Frankrijk. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje spreekt L’Oréal dan weer van een sterke groei.
Daarnaast steeg de omzet uit luxeproducten met maar liefst 17,8% ten opzichte van een jaar eerder, vooral dankzij sterke verkoop in Azië. Bij The Body Shop daalde de omzet met 1,4%, maar was er op vergelijkbare basis sprake van een stijging van 2,3%.