Procter & Gamble verkocht vorig kwartaal 7% meer en dat stuwt het aandeel naar recordhoogte. Dat de FMCG-reus 8 miljard dollar moest afboeken op Gillette, vinden beleggers maar een detail.
Prijsverhogingen werken beter
In het voorbije kwartaal boekte Procter & Gamble een organische omzetgroei van 7%, goed voor 17,1 miljard dollar (15,3 miljard euro) en de sterkste groei in meer dan tien jaar. Ter vergelijking: vorig jaar tekende de producent van Ariel, Pampers, Dreft en meer een schamele groei van 1% op.
Zowel het volume als de prijzen zwollen aan, verklaart CEO David Taylor. Zijn nieuwe strategie om in te zetten op prijsverhogingen eerder dan op volumegroei door met kortingen te gooien, lijkt vruchten af te werpen. “We zullen blijven focussen op superioriteit, productiviteit, constructieve disruptie en het verbeteren van P&G’s organisatie en cultuur”, zegt de topman dan ook.
Aangezien de groei ook hoger uitkwam dan analisten verwachtten, steeg de beurskoers van het aandeel ook meteen met meer dan 3% naar recordhoogten. De consensus lag op een omzet van 16,9 miljard dollar (bijna 15,2 miljard euro).
Mannen scheren te weinig
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: op de scheermesjes van Gillette moest P&G een waardevermindering van liefst 8 miljard dollar doorvoeren. Dat komt volgens de Amerikaanse multinational voor door de sterke dollar ten opzichte van andere munten, maar ook door de hardnekkige baardentrend. Mannen scheren minder in de ontwikkelde markten, klinkt het.
P&G nam Gillette nochtans pas in 2005 over voor 57 miljard dollar. De nettowinst kelderde door de afschrijving ook naar 5,2 miljard dollar (4,7 miljard euro) onder nul, ten opzichte van 1,9 miljard dollar (1,7 miljard euro) boven de streep in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
In 2020 voorspelt Procter & Gamble een omzetgroei tussen de 3 en 4%. Het bedrijf verwacht ook 7,5 miljard dollar (6,7 miljard euro) aan dividenden uit te keren en plant daarbovenop 8 miljard dollar (zo’n 7,2 miljard euro) aan aandelen terug te kopen.