Parfumado, een Nederlandse uitdager op de parfummarkt, zet haar zinnen op België. De “Spotify van de parfums” stuurt maandelijks een ander geurtje op, aangepast aan de klant. De start-up verstuurt nu zo’n 35.000 parfums per maand.
Omzet verdubbeld in 2020
Regelmatig van parfum veranderen zonder een hele fles te hoeven kopen, dat is het idee achter Parfumado. In 2017 opgericht in Nederland door broer en zus Martijn en Floor van Rooy, zendt de abonnementsdienst klanten voor een vast bedrag van 14,95 euro maandelijks kleine sprays (8 ml) van één van de 450 merkparfums uit het assortiment.
Met dank aan de lockdowns wist het bedrijf vorig jaar de omzet te verdubbelen. Ook het aantal abonnees verdubbelde en is ondertussen goed voor 35.000 parfums per maand. De ambitie is daarom nu om “het nummer één datagedreven beautyplatform van Europa te worden”, aldus Martijn van Rooy. België is daarbij als eerste aan de beurt.
Sampling belangrijkste marketing
Tijdens zijn carrière in de parfumwereld zag Van Rooy dat sampling het belangrijkste marketingkanaal is voor parfummerken, maar dat die nog erg inefficiënt en willekeurig worden uitgedeeld. Met zijn datamodel moet Parfumado daar verandering in brengen: potentiële klanten kunnen via een quiz ontdekken welk geurprofiel bij hen past en een algoritme adviseert dan welke parfums het beste passen. Het AI-systeem leert ook van klantbeoordelingen.
Zo heeft Parfumado op 3,5 jaar tijd meer dan 150.000 unieke geurprofielen van gebruikers kunnen verzamelen. En ook uit die informatie valt natuurlijk munt te slaan. Daarom heeft het duo vorig jaar nog Rocket Campaigns opgericht, waarmee beautymerken hun mini-samples gericht kunnen verspreiden en laten reviewen online. “Doordat winkels gesloten waren, konden parfumhuizen hun samples lastig kwijt. Beautymerken kwamen bij ons met de vraag of wij hun samples in de handen konden krijgen van potentiële kopers. Dat kunnen wij”, aldus Van Rooy.